Plaża Katedr

Plaża Katedr, hiszp. Playa de las Catedrales lub Praia de Augas Santas (Plaża Świętych Wód) –  kiedy pisałem o mało odkrytej północnej i zachodniej części Hiszpanii, między innymi miałem na myśli tę przepiękną plażę w Galicji, w odległości 10 km od miasta Ribadeo, położonego nad Oceanem Atlantyckim w Zatoce Biskajskiej. Potężne bloki skalne, wyrzeźbione głębokie jaskinie i sięgające 30 m wysokości arkady, które przypominają wnętrze katedr czy kościołów z epoki gotyku, jest to dzieło natury powstałe podczas erozji. Ściany klifu, kiedy podejdziemy bliżej w niektórych miejscach pokryte są muszlami a w  kałużach, które zostają  kiedy cofa się ocean można zobaczyć kraby i małe rybki. Idąc plażą pierwsze mijamy bloki skalne, jak w olbrzymim labiryncie. Arkady katedralne to druga,  dalsza część plaży. Wszędzie towarzyszy nam szum oceanu. Kiedy wybierzemy się przy zachodzie lub wschodzie słońca, do każdego z tych cudów tworzonych przez naturę dojdzie kolejny, efekty oświetlenia skał.

Nie sposób jest nie trafić, kiedy znajdujemy się już w pobliżu, brązowe znaki z napisem  „Playa de las Catedrales” , doprowadzą nas do celu.  Przyjechaliśmy na miejsce około godziny 15 i  był to akurat czas przypływu, więc klify podziwialiśmy z ich szczytów spacerując wzdłuż linii brzegowej. Z jednej strony jest tam mało zabezpieczeń, należy uważać aby nie spaść do uderzającego z całą siłą o brzegi oceanu, zwłaszcza, że spacerując napotkamy na kilka wyrw w krawędziach klifu. Z drugiej strony klifu od strony zachodniej zrobione są drewniane pomosty z kilkoma miejscami widokowymi i zejściem na plażę. Drugi raz na plażę wybraliśmy się około 19, ocean ustępował, rozpoczął się odpływ. Zeszliśmy na dół, odsłonięte pierwsze fragmenty plaży, przyjemny piasek bardzo równy, wygodny do chodzenia. Wieczorem było zdecydowanie mniej ludzi niż następnego dnia rano, kiedy zwiedzaliśmy plaże po raz trzeci. Warto sprawdzić kalendarz przypływów i odpływów wód oceanu aby podziwiać plażę w pełnej odsłonie.