Passadiços del Paiva

pol. Chodniki Paiva. Szlak turystyczny o długości 8700 m biegnący wzdłuż lewej linii brzegowej rzeki Paiva w Portugalii w gminie Arouca. Piękne górzyste tereny, rzeka, wodospad i las. Różnica w wysokości na trasie to w najniższym punkcie 86,90 m n.p.m. a najwyższy 294,77 m n.p.m.
Co wyróżnia ten obiekt od innych szlaków turystycznych temu podobnych w innych górzystych terenach? No właśnie, jak w nazwie, są to chodniki a właściwie drewniane pomosty, schody i balkony widokowe. Pomimo, że nie jesteśmy zmuszeni do wspinaczki alpinistycznej to i tak wejście po schodach na najwyższy punkt szlaku jest wyzwaniem, zwłaszcza w słoneczny, ciepły dzień. Czas przewidziany na przebycia całego odcinka to 2 ,30 godz., ale warto zatrzymać się na punktach widokowych,  co nam wydłużyło czas przemarszu do 3 godzin i 15 minut. Na końcach tras możemy skorzystać z taxi która zawiezie nas na parking gdzie zostawiliśmy samochód, dostępny jest również autobus, który wybraliśmy za €2 od osoby.

Zacznijmy więc od początku czyli od przybycia na start. Samochód zostawiliśmy na parkingu, zakupiliśmy bilety wstępu na szlak i tak  naszą wyprawę rozpoczęliśmy w Areinho w stronę Espiunca. Dlaczego? Patrząc na mapkę start z tego miejsca to od razu zdobycie najwyższego punktu trasy a później już tylko spacer w dół z towarzyszącą nam na całej trasie rzeką Paiva, gdzie  w pewnym momencie będziemy mieli okazję przejść na jej prawy brzeg mostem linowym port. ponte suspensa,  ale aby podążać dalej musimy powrócić na jej lewą stronę. Jeżeli jednak chcemy trasę przejść w tą i z powrotem zacznijmy lepiej od Espiunca. Podczas wędrówki pomostami dostępne są punkty widokowe, z najwyższego z nich możemy podziwiać wodospad, którego wody wpadają do Paivy. Przy odrobinie szczęścia możemy także zaobserwować zwierzęta zamieszkujące tamte rejony. Co jakiś czas napotkamy panele informacyjne z rysunkami czy zdjęciami bio i geo różnorodnościami występującymi na Passadiços del Paiva.

Na trasie wyznaczonych jest kilka geostanowisk, które mają swoje oznaczenia literką G i cyfrą:  Garganta do Paiva (G36); Cascata das Aguieiras (G35); Praia Fluvial do Vau (G30); Gola do Salto (G31); Falha de Espiunca (G32).

Na początku trasy, w jej połowie i na końcu, znajdują się  punkty gastronomiczne, małe kąpieliska i place zabaw dla dzieci.Warto również wspomnieć, że trasy zaczynają się od bardzo efektownych mostów Ponte de Alvarenga od strony Areinho i Ponte de Espiunca w Espiunca.

Pamiętajmy, kiedy wybieramy się na trasę o odpowiednim obuwiu, zabezpieczeniu przed słońcem, co prawda w niektórych momentach idziemy w dającym ochłodzenie cieniu drzew, ale niektóre odcinki wystawią nas na pełne słońce. Zabierzmy ze sobą wodę. Nie wyrzucajmy śmieci, na trasie nie wystawione są żadne kosze na śmieci także zabierajmy je ze sobą.

Na kładkach obowiązuje zakaz wjeżdżania wózkami dziecięcymi (niektóre schody są naprawdę bardzo wysokie), rowerami, nie wolno wprowadzać zwierząt, słuchać głośno muzyki, obowiązuje również zakaz używania otwartego ognia.

Kiedy będziemy potrzebować pomocy na trasie rozmieszczone są budki telefoniczne SOS.

Passadiços del Paiva  w 2016 roku otrzymało nagrodę World Travel Awards w kategorii Europe’s Leading Tourism Development Project 2016. Zapisana jest  również jako część Arouca Geopark do Geologicznego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO.

Cennik za zwiedzanie:

• osoby dorosłe, dzieci (12-17), seniorzy (>65) – €2;
  • dzieci do lat 12 – za darmo;
  • jeżeli bilety zamówimy online zapłacimy €1.

Bilety są sprawdzane na trasie w najwyższym jej punkcie.

Godziny otwarcia:

• listopad do marzec – 9:00 do 17:00;
  • kwiecień do sierpień – 7:30 do 20:00;
  • wrzesień i październik – 9:00 do 18:30;

Zwiedzając Passadiços del Paiva  możemy napisać, że mieliśmy dużo szczęścia przechodząc ją w całości. Przez nierozważnego turystę, który zaprószył  ogień część trasy wcześniej nie była dostępna z powodu pożaru i zniszczeń jakich dokonał. Druga rzecz to pogoda. Co chwilkę pojawiały się chmury dając chłodzący cień, ale na szczęście nie przyniosły deszczu i lekki wiaterek, który również umilał naszą wędrówkę. Miejsce jest naprawdę godne polecenia i to nie ze względu na nagrodę, którą zdobyło w 2016. ale na różnorodność przyrody i widoków, które napotkamy po drodze.

Poniżej podaje koordynaty GPS dla:

• Espiunca
    40°59’34.67″N    8°12’41.19″W;
  • Areinho
    40°57’9.68″N    8°10’33.05″W.

Polub nas i udostępnij:

2 Replies to “Passadiços del Paiva”

1. Ale kosmos…. a wiesz kiedy i jak dlugo budowali te chodniki? Zdjecia przepiękne, moje ulubione to 3, 13, 23. Chcialoby sie tak powedrowac….